تأثیر قصه‌های قرآنی بر اندیشه و تخیل کودکان و نوجوانان

دسته : مذهبی
نویسنده : معصومه باقری
برگزیده : true

چکيده
اين پژوهش با توجه به اين‌که شناخت از تأثير قصه‌هاي قرآني بر انديشه و تخيل كودكان و نوجوانان مي‌تواند ما را در برنامه‌ريزي بهتر اين گونه فعاليت‌ها كمك كند و دسترسي به اطلاعات و آمار بر اهداف اين فعاليت تأكيد نموده و مسؤلان را در ارائه طريق ياري نمايد، انجام شده است.
روش پژوهش کتابخانه‌ای (مطالعه‌اي- اسنادي) و ميداني (پرسشنامه‌اي) بوده است و جامعه آماری 114 عضو مراكز فرهنگي هنري در گروه‌هاي سني مختلف (ب، ج، د) از 4 شهرستان و از 7 مركز فرهنگي هنري كانون پرورش فكري کودکان و نوجوانان استان همدان است كه به‌طور تصادفي در مركز حضور داشتند. برای تجزيه و تحليل يافته‌های پژوهش از روش‌های آماری توصيفي و استنباطي متناسب با داده‌های پژوهش استفاده گرديده است.
يافته‌های پژوهش نشانگر آن است که قصه‌هاي قرآني براي دانش‌آموزان شناخته شده و مورد استقبال آنها مي‌باشد. اكثر دانش‌آموزان با قصه‌هاي قرآني از طريق مربيان مراكز فرهنگي هنري كانون آشنا شده‌اند و تأثير اين قصه‌هاي قرآني بر انديشه و تخيل آنها به اندازه‌اي است كه اگر در آينده بخواهند براي ديگران قصه‌اي بگويند از قصه‌هاي قرآني نام مي‌برند. قصه حضرت يوسف(ع) و حضرت رسول(ص) از قصه‌هاي پُرطرفدار در بين كودكان و نوجوانان است كه سرشار از دو عنصر انديشه و تخيل هستند و بر تفكر خلاق كودكان اثر مي‌گذارند.

شرح مقاله

باقري.pdf

مشخصات مقاله
موضوع : تاثیر قصه های قرآنی
سال انتشار : ۱٣٨٧