شناسایی و سنخبندی موضوعی و پیامدهای بازیهای شبکهای رایانهای مورد استفادهی کودکان و نوجوانان
مقالهی حاضر با هدف شناسایی و سنخبندی موضوعی بازیهای شبکهای رایانهای مورد استفادهی کودکان و نوجوانان تدوین شده است. تحقیق از نوع توصیفی- اکتشافی است. روش تحقیق مطالعهی اسنادی است. تکنیک جمعآوری اطلاعات فیشبرداری از مطالعات و تحقیقات انجام شده در حوزهی بازیهای رایانهای است. بررسی اجمالی نتایج نشان میدهد اعمال بازیگران صحنههای خشونتآمیز در بازیهای رایانهای برای کودکان به دلیل بالا بودن روحیهی تقلید و تأثیرپذیری میتواند آثار منفی رفتاری داشته باشد. در واقع کودکان، رفتار خشونتآمیز شخصیتهای بازی را بهطور مجزا و منفرد و بدون قرار دادن آن در متن و زمینهی بازی و همچنین تحلیل پیامدهای آن در نظر میگیرند؛ درحالیکه مواجهه¬ی جوانان و بزرگسالان با این رفتارها میتواند متفاوت باشد که در این تحقیق بازیهای کانتر (counter) شایعترین بازیهای مورد استفادهی کودکان و نوجوانان را تشکیل میدهد و در مقایسه با سایر بازیها صحنههای خشونتآمیز و مهیج بیشتری دارد.
کلیدواژهها: بازیهای شبکهای، رایانه، استفادهی کودکان، نوجوانان